Kostvejledning,  Vaneændring,  Vanecoaching

Kostvejledning og vanecoaching

Hos mig handler kostvejledning ikke kun om det vi spiser. Det handler i høj grad også om den adfærd og de vaner vi har, når vi spiser. Der er mange elementer omkring et måltid, som kan have indflydelse på, hvorfor vi spiser som vi gør. Der kan være gamle mønstre, som kan stamme helt fra barndommen af, der er et socialt aspekt, lyst og følelser og så er der i høj grad alle de inputs, vi får fra bl.a. sociale medier med musts, dos and don’ts omkring vores kost.

Alt dette har indvirkning på hvorfor, hvordan og hvad vi spiser. Derfor er det sjældent en holdbar løsning, kun at forsøge at ændre på selve maden. Og derfor er kognitiv vejledning og vanecoaching en central del af min kostvejledning.

vanecoaching og adfærd

Forbud og restriktive kostplaner

Mange har en forhåbning om, at hvis bare de får en kostplan, hvor der står præcis hvad de skal spise, så skal de nok tabe sig. Men i forlængelse af afsnittet oven over, så hjælper det ikke at ændre på kosten, hvis det er noget andet, der ligger bag. Og det er det meget ofte. Jeg tror ikke på, at restriktive kostplaner er vejen frem for ret mange. Jeg tror på, at der skal arbejdes med adfærd og vaner, for at der kan ske en varig ændring. En ændring som du kan holde af, og leve med resten af livet.

Med en kostplan følger ofte forbud eller restriktioner. Der sker bare det, at når vi forbyder os selv noget, så vil vi have det endnu mere! Og det er ofte skyld i store overspisninger. Enten når man “falder i”, eller når der endelig tillades at spise det forbudte.

Der er også problematikken omkring tiden efter kostplanen. Hvis man har været så heldig, at tabe sig ved at følge en kostplan, hvordan kommer man så videre, hvis man ikke vil følge den længere. Hvordan får man så implementeret den mad, man savner og godt kan lide at spise, uden at tage det hele på igen? Først der skal man til selv at lære at tage styringen. Man er måske ikke engang klar over, hvordan det føles at være mæt eller sulten, fordi man bare har gjort, som der stod i kostplanen. Jeg mener, at det vil være meget bedre, at springe kostplanen over, og i stedet selv tage styringen fra starten af.

Man tager ikke på af kage

Hos mig er der ikke noget, du ikke må. Der er ikke noget du skal, udover det du selv ønsker. Et vægttab handler om at være i underskud af kalorier. Din krop er ligeglad med hvor kalorierne kommer fra, når vi snakker om vægttab. Her handler det om at være i kalorieunderskud. Du tager altså ikke fedt på, bare fordi du spiser et stykke kage. Der findes ikke et fedt-politi inde i din krop, som siger: “Hey, det fedt der kommer ind ad munden nu, det kommer fra kage, det skal lagres!” Man kan sagtens spise et stykke kage og stadig være i kalorieunderskud, og dermed stadig tabes sig. Det er derimod vigtigt, at have fokus på mængder og på årsagen til indtaget. Det er her, du kan arbejde med dig selv, og stadig spise det du elsker. Og det er det, jeg kan hjælpe dig med gennem kognitiv kostvejledning og vanecoaching.

Hvad kan jeg tilbyde dig?

Kunne du tænke dig at finde ud af om kostvejledning og vanecoaching kunne være noget for dig? Så tøv ikke med at kontakte mig, eller book en tid til en uforpligtende samtale. Så kan vi sammen finde ud af, hvad jeg kan tilbyde dig. Ønsker du at se, hvilke forløb jeg tilbyder, så kig her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.