Kostvejledning,  Sundhed,  Vaneændring

Cravings om eftermiddagen

Hører du til en af dem, der har vilde cravings hver eftermiddag. Som tømmer diverse køkkenskabe for mariekiks, markroner og chokolade. For derefter helt desperat at proppe det i sig, til de vilde og ustyrlige cravings er dæmpet, og ligeså stille bliver afløst af følelsen af fortrydelse, skuffelse, skam og vrede? Jeg har selv været der! MANGE gange! Men det er heldigvis noget der ligger fortiden til.

Min restriktive tilgang

Jeg tror, at det for mig startede med en ret restriktiv tilgang til, hvad jeg skulle spise, og især hvad jeg ikke måtte spise. Hvad jeg ikke vidste dengang, var at en tør knækbrød og et æble ikke var nok for mig at spise om eftermiddagen for at holde mætheden indtil aften. Når frokosten indtages omkring kl. 13.00, og der først spises aftensmad kl. 19.00, så er det ret lang tid at gå uden at spise noget. Mit store fokus på ikke at indtage søde og fede madvarer, resulterede i at jeg tvang mig selv til at spise, hvad jeg dengang betragtede som værende sundt. Jeg skulle helst heller ikke spise for meget. Og det endte som regel med, at jeg sidst på eftermiddagen alligevel tømte køkkenskabe, som beskrevet ovenfor.

Det medførte at jeg følte skam over at have spist “det forbudte” og for meget. Jeg blev skuffet over, at jeg ikke kunne “styre” mig. Jeg fortrød og blev vred på mig selv. Jeg lovede mig selv, at fra i morgen af ville det blive anderledes. Men det blev det ikke, for jeg fik stadig det samme at spise om eftermiddagen. Jeg var ikke klar over, at mine cravings rent faktisk var sult. Jeg troede, at det var en lyst til noget sødt. En lyst jeg bare skulle lære at styre.

Årsager til cravings

Cravings er det samme som at have en stor lyst til noget. Cravings opstår ofte ved fysiske tilstande som fx træthed, sult eller tørst. Eller når vi føler os triste, ensomme eller andet. Det kan også opstå via triggers, som fx at du ser et billede at noget lækkert, og dermed får lyst til det.

Min erfaring er, både personligt og professionelt igennem mit arbejde, at cravings om eftermiddagen meget ofte opstår på baggrund af sult og forbud.

Eftermiddagen er ofte hektisk for mange, og det er ved at være længe siden, at frokosten blev indtaget. Her vil helt naturligt opstå en sult. Hvis den sult ignoreres, vokser den sig større og større. Og til sidst så stor, at det ikke længere er muligt at ignorere den. Her er sulten typisk så stor, at der skal kastes noget i hovedet hurtigst muligt. Det gøres nemmest ved at åbne en pose og spise. Der er ikke “tid” til at noget skal forberedes.

Har man i forvejen et forbud omkring visse fødevarer, fx fødevarer der indeholder sukker, vil forbuddet medføre en ekstra stor opmærksomhed på fødevaren. Som vil medføre at valget i en svær situation med cravings, med stor sandsynlighed vil falde på netop den fødevare. Og indtaget vil sandsynligvis også blive større, fordi man nu endelig får det, som man har forbudt sig selv.

Fjern forbud, spis og fjern cravings

Med fare for at det kommer til at lyde let, vil jeg komme med et par forslag til, hvordan du kan fjerne eller mindske cravings om eftermiddagen:

  • Arbejd med at fjerne forbud. Tillad dig selv at spise, det du godt kan lide. Fokuser i stedet for på mængder. Kan du godt lide chokolade, så spis chokolade. Dermed har du mulighed for at tage et aktivt valg: Jeg vælger, at spise chokolade i dag. Ellers jeg vælger ikke at spise chokolade i dag. Der er ingen forbud, men du har et valgt. Det er et helt andet mindset, og det tager tid at lære at det.
  • Sørg for at spise når du er sulten. Ved du på forhånd, at du er sulten, når du kommer hjem fra arbejde, så sørg for at der ligger noget klar i køleskabet, som du kan spise, når du kommer hjem. Eller lav en eftermiddagsmadpakke som du kan spise, inden du kører hjem eller på vejen hjem fra arbejde. Og VIGTIGT: Spis noget du godt kan lide, og har du ofte lyst til noget sødt, så vælg noget der stiller den lyst. For mig kan det være skyr med musli og honning, rugbrød med nutella, en bolle med ost og 3-4 stykker chokolade, et stykke kage eller alt muligt andet. Hvad har du lyst til?
  • Måske er det ikke sulten, der er størst, men bare lysten til at indtage noget, måske noget sødt. Det kan være at en kop kaffe, te eller cola light kan gøre det for dig?
  • Det bedste råd er at du skal forberede dig. Hvis du først skal finde på hvad du skal gøre, når du står i situationen, er sandsynligheden for, at du handler, som du plejer, meget stor.

Støtte og vejledning

Alt det her er selvfølgelig noget, der tager tid at arbejde med, og det er noget af det, jeg hjælper mine klienter med. Cravings kan også være mange andre ting, og der findes mange andre løsninger. Denne craving om eftermiddagen er blot et enkelt eksempel, med eksempler på løsninger, der virker for nogen. Jeg håber, at dette indlæg kan hjælpe dig på vej mod madro, og har du brug for støtte og vejledning, kan du altid kontakte mig for en uforpligtende samtale.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.