Morgenmad,  Opskrift

Müsli

Lækker opskrift på hjemmelavet müsli.

Denne müsli er en fast del af mit morgenmåltid i hverdagene. Den smager simpelthen fantastisk, og kan varieres på alle mulige måder, så den indeholder lige netop det, du elsker. Opskriften her er en grundopskrift. Jeg giver også eksempler på hvordan den kan varieres. Men slip endelig din egen lyst og fantasi løs, og lav den til din egen personlige del af DIT morgenmåltid.

Spis den på…

Jeg spiser næsten altid min müsli ovenpå skyr blandet med A38. Jeg kan godt lide den mæthed skyr giver mig, men jeg har svært ved den tykke konsistens, derfor blander jeg med A38. Men den kan også spises som topping på smoothiebowl, chiagrød, over-night-grød eller på andre syrnede produkter som yoghurt og tykmælk. Det er ekstra lækkert med lidt frugt eller bær ovenpå. Til sidst topper jeg altid med en smule loppefrøskaller, som indeholder rigtig mange kostfibre.

Opskrift til ca. 25 portioner af 34 g

300 g kerner og frø fx græskarkerner, solsikkekerner, hørfrø, sesamfrø osv.

150 g grofthakkede nødder fx mandler, hasselnødder, jordnødder, valnødder, cashewnødder osv.

200 g havregryn eller ruggryn

3 spsk. Chiafrø

2 spsk. Kokosolie

2 spsk. Honning

½ tsk. Salt

100 g ”lækkert” fx hakket mørk chokolade, dadler, rosiner, tranebær, abrikos, kokos osv.

Tilsæt evt. smag af fx vaniljekorn, kanel, kardemomme, lakridspulver osv.

Fremgansmåde

Bland kerner, frø, nødder, gryn og chiafrø i en skål. Kom kokosolie og honning i en gryde og lad det smelte. Rør salt og evt. krydderier i gryden, og hæld det hele over i skålen, hvor det blandes godt. Fordel blandingen på en bageplade, og kom den i ovnen ved 180 grader i 20-30 min. Rør i det flere gange undervejs, og hold øje med at det ikke bliver for mørkt.

Tag din müsli ud af ovnen og lad det køle helt af. Til sidst tilsættes ”lækkert” og hele blandingen kommes i et lufttæt glas eller en bøtte.

Nedenfor ses næringsindholdet for en müsli blandet af mange forskellige frø, nødder og kerner og med 100 g mørk chokolade. Næringsindholdet vil selvfølgelig variere alt efter hvilke ingredienser du bruger til din müsli. Næringsindholdet er udelukkende for müsli, og der er dermed ikke medregnet, skyr, yoghurt, frugt, loppefrøskaller eller andet. Denne müsli har et højt indhold af fedt grundet de mange kerner, frø, nødder samt kokosolie og chokolade. Men en stor del af det er umættet fedt, som er ”det gode” fedt.

Næringsindhold

NæringsindholdPr. 100 gPr. portion (34 g)
Energi518 kcal178 kcal
Fedt36 g12,4 g
heraf mættet fedt9,62 g3,31 g
Kulhydrat29,3 g10,1 g
Kostfibre8,16 g2,81 g
Protein16,6 g5,71 g

En kommentar

  • Hanne

    Hejsa.

    Tak for denne gode artikel som har givet mig imspiration til at lave en sund og ernæringsrig Müsli.

    Kan se at der ikke er tilsat sukker, hvilket er en stor fordel, i forhold til en Müsli som er købt færdiglavet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.