Uncategorized

Sundt eller usundt?

Vi har helt fra barnsben lært at fødevarer opdeles i en sundt eller usundt. Og jeg er ret sikker på at alle kan nævne en hel masse fødevarer i begge kategorier. Men der er også mange fødevarer, der er stor tvivl om. Til det har jeg kun en ting at sige: Der findes ikke en fødevare, der i sig selv er sund eller usund. Der findes heller ikke fødevarer der i sig selv er slankende eller fedende. Det hele handler om mængder, fordeling, balance, adfærd og sammenhæng.

De rette mængder

Det handler om at finde en balance, hvor der indtages lidt af det hele og i de rette mængder. Der findes helt klare anbefalinger for fx hvor meget fedt du bør spise, hvor meget kulhydrat du har brug for osv. Jeg er af den overbevisning, at det er næsten umuligt at overholde det til punkt og prikke. Samtidig er jeg også af den overbevisning, at det er individuelt hvad vi har brug for. Her spiller bl.a. aktivitetsniveau en stor rolle, men også noget så udefinerbart som psyken og lysten. Tager du ikke højde for din lyst og dine præferencer, men spiser hvad der dikteres i fx en slankekur, er der en utrolig lille chance for at det holder i længden.

Adfærd og vaner

Det er ofte din adfærd og dine vaner omkring maden, der gør at du kommer til at leve sundt eller usundt. Hvis du fx har for vane at spise en hel plade chokolade hver aften foran fjernsynet, eller at hente franske hotdogs til frokost hver dag, er det en vane der mindsker sundheden. Det betyder ikke, at du aldrig kan spise chokolade eller frank hotdog. Det betyder derimod, at du kan arbejde med at ændre denne vane, så det fx kun sker en gang om ugen frem for en gang om dagen. Så for at leve mere sundt behøver du altså ikke udelukke fødevarer, men blot ændre dine vaner omkring dem.

Find vejen

Der kan være mange årsager til, at du har lyst til at spise på en anden måde end du i forvejen gør. Det er meget ofte med et ønske om vægttab. Men kan også være optimering af fysisk præstation, sundhed generelt eller andre ting. Uanset hvad, er jeg helt overbevist om, at det virker bedst, hvis du finder din helt egen rigtige vej. Den vej, der virker for mig, virker måske ikke for dig og omvendt. Og denne vej finder du ikke fra den ene dag til den anden. Det er heller ikke sikkert, at du kan gøre det alene, men har brug for støtte og vejledning.

Sunde fødevarer

Sundt eller usundt - hvordan definerer man sundhed

Jamen der findes da sunde fødevarer! Fx gulerødder? Ja gulerødder har mange gode egenskaber. Fx indeholder de kostfibre og A-vitamin, som er gunstige for dig og din krop. Men hvis det sættes på spidsen, og du udelukkende lever af gulerødder, vil det have store konsekvenser. Du vil have mangel på virkelig mange vitaminer og mineraler, for slet ikke at nævne makronæringsstoffer som fedt og protein. Alt sammen noget der er nødvendigt for at få kroppen til at fungere optimalt. Og det vil bestemt ikke betegnes som værende sundt.

Usunde fødevarer

Hvad er sundt eller usundt at spise ved et vægttab?

Slik er da usundt. Slik er ikke en nødvendighed for dig. Og slik indeholder ikke noget, som du ikke kan få fra andre fødevarer. Igen vil det ikke være hensigtsmæssigt, som med gulerødderne, udelukkende at leve af slik. Det vil også medføre en stor mangel på vigtige næringsstoffer. Men mange har en stor lyst og nydelse ved at spise slik. Sørger du for at være dækket ind af næringsstoffer via andre fødevarer, er der ikke noget forkert i at spise slik. Tværtimod kan det være med til at skabe en tilfredsstillelse. En tilfredsstillelse som gør, at du har en god følelse omkring din kost, nyder den og ikke lider afsavn. Deler du fødevarer op i sundt eller usundt, vil der være stor risiko for at det ender med tilladt eller forbudt, hvilket er mindst lige så uhensigtsmæssigt.

Kosten samlet set

Du skal se din kost i et større billede end blot ét måltid eller én dag. Spiser du meget ensidigt og mange af de fødevarer, som har et højt indhold af fx mættet fedt og sukker, og som ikke samtidig bidrager med vigtige næringsstoffer, vil du hurtigt komme i underskud, og du vil samlet set spise mindre sundt. Men fordi du spiser en kage en dag, som isoleret set ikke bidrager med ret mange gavnlige næringsstoffer, betyder det ikke at du spiser usundt. Hvis du samtidig spiser mange forskellige fødevarer med gavnlige næringsstoffer, og dit energiindtag ikke er for højt, kan kage sagtens være en del af en fornuftig kost. Så intet er i sig selv sundt eller usundt. Dog skal du samtidig være opmærksom på at energiindtaget ikke bliver for højt, hvilket kan resultere i overvægt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *